Malam Berucap Tanpa Berfikir

Tak perlu berfikir. Menunggu dering tanpa akhir. Memarkirkan diri di tempat parkir dan berfikir, "Tak perlu berfikir". Aku gugup, oh Tuhan para pemikir.

Berasa seruang. Aku dan kau saling bantah tanpa halang. Inilah dialog, inilah jurang. Inilah jatuh yang selalu ingin kuulang. Inilah dialog antara ruang. Inilah epilog dengan simpul meradang.

Seret aku ke pusaran berporos fokus itu. Bekap wajahku hingga nafas tak berwujud selain semu. Bertutur jujur, berserat manfaat, dan ilmu yang tersusun teratur.


Dogma apa yang kau benamkan? Selain kurasa geli berlarut aneh saat kau berucap "faham".

Lalu tenggelam.
Terlalu malam.

Ekspresi apa yang kau tunjukkan? Saat aku membantah teorimu mengenai tawa dan senyum yang kau sunggingkan.

Lalu terang.
Tawa berkumandang.

Tak perlu berlebihan. Tapi kemudian, aku terlalu senang.

No comments:

Post a Comment